21 października 2011

Wieprzowina z chilli i papryką


Czy jest coś lepszego niż duży soczysty kawał mięsa? Tak! To duży soczysty kawał mięsa na ostro! Lubię sobie czasem w kuchni poeksperymentować, ale gdy nie mam na to kompletnie ochoty, wybieram proste rozwiązania. Takim jest właśnie pieczenie wieprzowiny w całości.

Pieczone odpowiednio długo mięso charakteryzuje się wyjątkową miękkością i soczystością. Dotychczas przyprawiałem je w sposób tradycyjny: zioła, oliwa i do pieca. Jakiś czas temu obejrzałem jednak odcinek jednego z programów Jamiego Olivera, który zaproponował rozwiązanie dla mnie idealne: kawał wieprzowej łopatki pieczony z chilli i paprykami. On to nazywa goulash'em. Co prawda, mięso po upieczeniu można rozdrobnić i stworzyć potrawę podobną do tego, co rozumiemy pod tym hasłem, ale dla mnie jest to po prostu kawał wieprzowiny na ostro. Czas potrzebny na przyrządzenie tej potrawy to jakieś 30 minut na przygotowanie i 3 godziny pieczenia. Myślę, że jest to dobry pomysł na weekendowy obiad.

Składniki
(na 4 osoby, u mnie w domu na 2)

- 1,5 kg łopatki wieprzowej w jednym kawałku
- 2 cebule
- 2 papryczki chilli
- 3 papryki w różnych kolorach
- 1 puszka pomidorów
- 4 łyżki czerwonego octu winnego
- 2 łyżeczki słodkiej papryki w proszku
- oregano
- majeranek
- sól
- pieprz
- oliwa
- natka pietruszki
- gęsta śmietana

Uwagi do kluczowych składników

Wieprzowina - może być też inny kawałek mięsa np. szynka lub karkówka. Wydaje mi się jednak, że do pieczenia w takiej postaci, najlepsza jest właśnie łopatka.

Papryki - najlepiej w 3 różnych kolorach. Jamie proponuje dodać jeszcze grillowaną paprykę bez skórki, ale myślę, że można to pominąć. 

Sposób przygotowania

  1. Mięso umyj, wysusz i posyp solidnie solą i pieprzem z obu stron. Na głębokiej patelni rozgrzej oliwę i obsmaż wieprzowinę na średnim ogniu po kilka minut z obu stron  (stronę z tłuszczem trochę dłużej).
  2. Zacznij rozgrzewać piekarnik do 180 stopni C. W między czasie posiekaj chilli, papryki pokrój w średniej wielkości kawałki, a cebule w grube piórka.
  3. Na patelni, na której wcześniej smażyło się mięso, podsmaż teraz cebulę i chilli posypane sproszkowaną papryką i ziołami. Po 10 minutach dodaj pokrojoną paprykę i pomidory. Duś chwilę wszystko razem.
  4. Do naczynia którego używasz do pieczenia, włóż mięso i zalej je mieszanką warzywną z patelni. Dolej tyle wody, aby zakryła mięso. Dodaj jeszcze ocet, zamknij pokrywę i do piekarnika na ok. 3 godziny. 
  5. Mięso będzie gotowe, kiedy będzie je można z łatwością oddzielać przy pomocy 2 widelców. Jeżeli po 3 godzinach wciąż jeszcze stawia opór, nie wahaj się go potrzymać jeszcze trochę dłużej.
  6. Do tej wieprzowiny idealne pasuje ryż, a podawać je najlepiej polane łyżką śmietany i posypane natką pietruszki.


   

2 komentarze:

  1. Dzisiaj po raz kolejny zagości na naszym stole,tym razem użyłem mrożonych papryczek Jalapeno,Cheyenne i Lemon Drop.
    Rozpływa się w gębie,pyszna łopateczka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również po raz kolejny sięgam po ten przepis,pierwszy raz zrobiłem ją kilka lat temu po obejrzeniu odcinka w którym to przyrządzał J.Oliver,dobrze że później znalazłem ten przepis u Ciebie.Polecam!
      Tym razem użyłem Thai Chili , świeżych liści laurowych i octu balsamicznego.

      Usuń